fredag 8. juli 2011

Utfordringer i fjøset

Onsdag og torsdag har jeg igjen vært på jobb i fjøset på UMB.  Har hatt kveldsstellet i sommerfjøset og melka 81 kyr hver kveld!  Og jeg trodde jeg begynte å få draget på melkinga!  Men melking er ikke melking.  Det har jeg lært nå.  Som den byfrøkna jeg (egentlig) er, så trodde jeg at bare man fikk melk ut av juret så var det godkjent.  Så feil kan man ta.
I går jobba jeg sammen med the Grand Old Man i fjøset; Tor.  Han har passa på kyra til Kongen og melka i over 40 år.  Så han kan sine saker!  Godt det, når jeg kan så lite...
Altså, vi har jo melkeroboter og organer som suger seg fast på spenene og drar ut melka, men før det, så må det prøvemelkes for å sjekke at kua har slippi ned melka og at den er fin.  Melka skal ikke være misfarga eller ha klumper.  Hvis man ser no sånt når det prøvemelkes, så må det shalmes. Det vil si å tilsette en blåfarga vætske til melka og se om den skiller seg, danner større klumper eller blir geleaktig.  Da skal den melka ikke på tanken.  For UMB har status "elitemelk" hos Tine og den statusen skal beholdes!
Nå stod jeg der da, med en ku som sparka no så grasat etter meg.  Uvillig og dum var a.  Jeg fikk jo knapt ut en dråpe når jeg dro i spenene.  Så kommer Tor da; "er jo ikke rart hu sparker sånn som du melker!  Du stripemelker jo!"  Huh???  Min melking var tydeligvis ikke bra nok.  Jeg som var så fornøyd med å klare å få ut melk med både venstre og høyre hånd.  Nå må jeg lære om igjen.  Prøvde så godt som mulig etter Tor sine instrukser; "ta godt tak oppe ved juret og kjertelen og så kan du bare legge på trykk med tommelen".  Jodda....  Syns ikke jeg fikk det til i det hele tatt jeg.  Kom bare non tynne stråler ut i blant og de gikk vaffal ikke i den retningen jeg hadde tenkt de skulle!  Så nå må jeg bare lære meg på nytt. 

Synes ellers at jeg begynner å bli veldig trygg blant kyra da.  Var jo en liten reddhare til å begynne med og skvatt rundt bare dyra så på meg eller flytta vekta på beina sine.  Så redd er jeg ikke lenger altså.  Kyra fascinerer meg.  Så utrolig treige, litt dumme og ekstremt sta.  Med hver sin unike personlighet.  Ku nummer 4550 kommer ALLTID først, melkes ALLTID først og står ALLTID i første båsen på høyre hånd.  Det er sjefskua si det.  Ei dronning blant kyr!  Så har vi hu som alltid må drite mens man vasker juret, ikke et av mine favorittdyr, hu med pekepuppene (seriøst, de står og peker RETT frem!), hu som er dødsredd vannslangen, hu som sparker (!), hu som blir solbrent på juret og så videre. 

Det der med spesielle jur er morsomt.  Kyra har så forskjellige pupper!  Noen store, noen små, noen har både små og store, non har vorter på dem, andre føflekker, non har for mange (ei har 8!!) og non har for få, non spener spriker til alle retninger, andre sitter drittett midt på.  Jeg har en tanke om at alle ungdomsskoleklasser burde ha non timer med undervisning i ei melkegrop.  Sånn at usikre tennåringsjenter med tanker om plastikk i puppene får sett hvor naturlig det er med rare pupper!  Av 81 kyr er det ikke to med like jur!  Tror kanskje jeg skal ha med meg kamera i melkegropa en gang og dokumentere.  Kunne blitt en morsom bildeserie!

Ingen kommentarer: