lørdag 22. oktober 2011

Rapsgubbene

Jeg stod på Rygge flyplass på onsdag og venta på Karoline og Timmie for å kjøre dem hjem.  Hosta mi krevde en varm kaffekopp så jeg gikk til kiosken.  Og man kan da ikke kjøpe en kopp kaffe uten noe lesestoff!  Så da studerte jeg litteraturen de hadde og jaggu fant jeg ikke bok nummer to fra Karin Brunk Holmquist; Rapsgubbene.

Boka er utgitt for første gang i Sverige i 2005, under orginaltittelen Rapsbaggarna, men kom ikke ut i Norge før Silke Forlag gav den ut nå i 2011.  Den forteller om to gamle brødre, Alfred og Henning, som går i sin vante tralt.  Litt reparering på huset og skuret, sykkeltur til byen for nødvendig handlig og noen tjenester i blant for godsherren Olof.  Men denne sommeren blir annerledes.  De blir bedt om å servere i fruens selskap, deres barndomshjem blir omgjort til en avvenningsklinikk for kinnelige alkoholikkere, noen oppdager no merkelige forekomster i rapsåkeren og plutselig så er ikke sommeren som den pleier å være.  De to gamle gubbene får det rett så travelt og står midt oppe i hendelsene.  Enten de liker det eller ei, deres noe sjenert og tilbakeholdne natur gjør alt dette uvante litt vanskelig å takle.  Heldigvis får de god støtte av godherre Olof.

Det er nok en fornøyelig historie fra Holmquist.  Men nok en gang så blir det litt enkelt.  Det er lett underholdning, men ikke stor underholdning.  For meg så blir det alt for nærme den samme oppbyggninga som i Potensgiverne.  To gamle søsken, litt lureri, en rik og hyggelig nabo og sladder på den lokale landhandelen.  Nei, detta blir for nærme kiosklitteratur for meg.

7. Lese femti nye romaner (19/50) <-- 3 bøker på 10 dager må jo kunne regnes som en innsats!

Ingen kommentarer: