fredag 25. mai 2012

An Irish Country Doctor

The New York Times bestselling novel stod det på coveromslaget når jeg fant boka i en svæææær bokhandel i London i jula!  Med skryteord av beste slag på baksida og en historie som skulle utspille seg i et av mine favorittland, så blei boka lett med meg hjem! 
Og jeg har ikke angra et sekund, boka har vært en skikkelig feel good-historie og jeg har kosa meg masse med å lese i den.

An Irish Country Doctor er skrevet av Patrick Taylor og utgitt for første gang i Canada i 2004 under navnet "The Apprenticeship of Doctor Laverty", men utgaven jeg har lest blei først utgitt i 2007.  Orginalspråket er engelsk/irsk og det er det jeg har lest den på.  317 sider med koselig lesning!  Barry er en nyutdanna lege som har fått en stilling som assistent hos en landsbylege en times tid med toget uttafor Belfast.                                                              Barrys møte med de ulike karakterene som finnes i den lille landsbyen Ballybuckleboo, den svært eksentriske OG intelligente legen og den vakre Patricia, er en koselig fortelling helt uten de store høydepunktene.  I stedet er boka en skildring av et hverdagsliv hvor en ung, nyutdanna lege prøver å finne sin plass og glede i utførelsen av sin proffesjon.  Historien er full av varm humor og man sitter igjen med et smil om munnen når siste side er lest.  Anbefales varmt til de som likte "Landsbylegene/Heart Beat" på nrk!

7. Lese femti nye romaner (20/50) <--  Ugh!  Hvor mange ganger har jeg sagt "skjerpings"?

Ingen kommentarer: