torsdag 22. april 2010

Rydder videre!

Jepp!! Jeg rydder videre. Saken med Annicken er den at når hu først rydder, så rydder hu skikkelig. Så nå er alle bøkene jeg ikke har lest katalogisert. Det fantes hele 42!! bøker i hylla mi jeg ikke hadde lest. Pluss tre biografier. Så jeg trenger ikke kjøpe så veldig mange bøker for å klare målet om å lese 50 bøker og 10 biografier på tre år. Må vel kanskje investere i noen biografier da. Men det håpløse er jo at alle sånne bøker er så tjukke! Hvorfor klarer ingen interessante mennesker å fatte seg i korthet når dem skal beskrive sine egne liv? Jeg har jo også veldig lyst til å lese "Min Kamp" av Knausgård, men deeeet er mange sider og bøker å lese altså! Og så om en ubetydelig, ukjent, litt usympatisk mann. Hmm.... Hvorfor skal de bøkene være så interessante egentlig? Men jeg må jo lese dem selv for å få innblikk i hva det dreier seg om. Man kan ikke ha menigner om noe uten å ha lest noe om det! Det plager meg forresten at jeg fant to bøker av Jan Guillou jeg ikke har lest. Er godt i gang med den ene da; "ordets makt og avmakt" og den andre "Ikke hvis det gjelder din datter" står for tur. Guillou er min kilde til venstrevridde meninger og sosialisme! :) Her er i hvertfall en alfabetisk liste over bøker jeg skal lese i nærmeste fremtid.
1. Anonym – En kvinne i Berlin
2. Bernières – Fugler uten vinger
3. Bryn – Tinder og banditter
4. Christensen – Bisettelsen
5. Christensen – Halvbroren
6. Coelho – Heksen fra Portobello
7. Dostojevski – Brødrene Karamasov
8. Eggen – Hilal
9. Farmer – Skorpionens hus
10. Follett – The Pillars of the Earth
11. Funke – Blekkblod
12. George – Kleopatra Dronning av solens rike
13. George – Kleopatra Nilens datter
14. Guillou – Men ikke hvis det gjelder din datter
15. Hemingway – Sannhet ved soloppgang
16. Hosseini – Drageløperen
17. Hosseini - Tusen strålende soler
18. Ingstad – Apach-idianerne
19. James – The Private Patient
20. Jensen – Siste reise
21. Jensen – Vi de druknede
22. Kant – Kritikk av den rene fornuft
23. Klein – Sjokk doktrinen
24. Littell – De velvillige
25. Loe - Organisten
26. Lustbader – The Bourne Betrayal
27. Marklund – En plass i solen
28. Marklund – Nobels testamente
29. Mosse – Labyrinth
30. Obama – Change We Can Believe In
31. Patterson – 3. Grad
32. Sandemose – En sjømann går i land
33. Schätzing – The Swarm
34. Shakib – Der gud gråter
35. Stein - Korsvitenskal
36. Tolkien - Hobbiten
37. Tolkien – Ringdrotten
38. Tolkien – Ringenes herre
39. Tolkien - Silmarillion
40. Valla – Prosessen
41. Walsø – Kjære Voltaire
42. Wilson – The Hidden Assassins


Skulle du kunne anbefale noen av disse bøkene, så skrik ut! Jeg trenger sårt en prioriteringsliste, ellers blir det vel bare å begynne på toppen! De tre biografiene jeg hadde liggende er disse da: Castro – Mitt liv, Berntsen – Staurberaren Per Borten, Lie – Slik jeg ser det . Leste Haakon Lie sist sommer og han er en interessant mann altså! Tror ikke det blir så lenge til jeg skal lese den boka.


Har forresten også rydda endel i strikkegarnet mitt. Ufattelige mengder garn! Ønsker du deg noe strikka, så si i fra.... :) Kanskje jeg kan love et par sokker til den som kommer med det beste boktipset? hehe...

1 kommentar:

Åge sa...

I boken "Dannelse" av Dietrich Schwanitz står det et helt avsnitt om hvordan man kan snakke om bøker man ikke har lest =)