torsdag 31. mars 2011

Crash

I går kveld var jeg hos Martine og lagde middag og så film.  Ganske typisk egentlig at Martine ringer meg og sier "jeg gidder ikkel lage mat, kan du komme og lage mat til meg?".  Så da gjør jeg det, ganske greit faktisk, for da får jeg også spist ordentlig middag.  Jeg kan nemlig være litt sløv på det...  Etter en fantastisk middag bestående av kjøttboller og nudler, så satte vi på en film; Crash.  En film fra 2005 som tar opp alt man måtte ha av fordommer mot hverandre knyttet til rase, hudfarge, religion, etnisitet og kjønn.  Den provoserer, overrasker og er ganske nådeløs i sin skildring av menneskers sjebner.  Selv ikke de som vil være rasistiske, kanskje spesielt disse, blir hardt rammet av egne fordommer når de selv blir stilt i en situasjon de ikke takler helt bra.  Filmen er skremmende, tankevekkende og fengslende.  Absolutt en film jeg kan anbefale til andre.

54. Se en ny film per måned (16/36)

Ingen kommentarer: