onsdag 16. mars 2011

Det Tapte Symbol

I rekken av Dan Brownbøker, så hadde jeg bare denne igjen, så da leste jeg den og når jeg var så godt i gang!

Det tapte symbol, skrevet av Dan Brown, utgitt i Norge av Bazar Forlag i 2009.  Den er på 594 sider og blei unnagjort på noen få dager.

Enda en roman om professor Robert Langdon!  Og enda en gang jager han en sannhet som er skjult i symboler, bygninger og skulpturer, i en velkjent verdensby, med politiet i hælene og med en dame ved sin side.  Denne gangen er det Washington vår velkjente professor løper gjennom og personen som skal reddes er hans kjære mentor; Peter Solomon.  Med seg på gåteløsninga får Langdon Peters søster, Katherine og sammen forsøker de å løse gåten før tiden renner ut og Peter blir drept.  Det er et sammensurium av frimurergåter, gamle religioner og troen på "den opplyste sannhet".  Finnes svaret på denne gamle gåten i Washington?

Denne boka er ikke noe nytt.  Brown klarer nok en gang å lage en spennende fortelling bygd på ingrediensene frimurere, religion, symboler, stor by, gal mann og hemmelige tegn.  Bevares, boka er spennende den, men etter å ha lest to andre bøker i nøyaktig samme stil (Engler og Demoner og Da Vincikoden), så tar jeg meg selv i å prøve å løse denne bokas twist og avsløre Brown før jeg kommer til slutten.  Hvem er den egentlige skurken, hvem er insideinformanten og hva er bakgrunnen for skurkens motiv?  Og jeg avslørte han.  I hvertfall veldig nesten.  Så nå burde Brown enten komme med et helt nytt komplott, eller gi seg mens leken er god.  For dette begynner å bli oppbrukt.

7. Lese 50 nye romaner (11/50) <-- det kommer seg!
    

Ingen kommentarer: