fredag 4. mars 2011

Engler og Demoner

Mens jeg prøver å lese ferdig den grusome boka "Øyne i Gaza", så har jeg lest en annen bok; Engler og Demoner.  Dette er boka Dan Brown skreiv før den berømte "Da Vinci-koden" og har samme hovedperson; Robert Langdon.  Jeg likte "Da Vinci-koden" og jeg likte denne!

Engler og Demoner, skrevet av Dan Brown, utgitt første gang i Norge i 2004 av Bazar Forlag AS og er på 550 sider.

Hovedpersonen i boka er Robert Langdon, professor i religiøs symbologi ved Harvard.  Han blir ringt og vekka grytidlig en morning og i hui og hast flydd til Sveits.  Der viser det seg at en genierklært forsker er myrdet og på brystet har han blitt brennmerket med et grusomt symbol for et eldgammelt antikristent brorskap, Illuminati.  Langdon tror ikke det han ser.  Alle forskere, med litt respekt for seg selv, har antatt at dette broderskapet var utdødd for lengst.  Dette må være noen andre som bare kopierer og lever på den gamle myten!  I tillegg er en beholder med forskerens siste oppdagelse stjålet.  En beholder som inneholdt antimaterie.  Et potensielt kjempekraftig sprengstoff!  Ikke lenge etter blir forskningssenterets øverste leder, Max Kohler, ringt opp fra Vatikanet.  Beholderen med antimaterie befinner seg der!  Og tiden før batteriene blir tomme og antimaterien kommer i kontakt med materie har begynt å løpe...
Sammen med den avdøde forskerens datter, Vittoria Vetra, drar Langdon til Roma for å komme til bunns i dette mysteriet.  Langdon blir mer og mer overbevist om at det virkelig er borderskapet Illuminati som har gjenoppstått for å ta sin siste hevn over kirken.  Han og Vittoria blir satt på uttalige prøvelser der de løper gjennom Romas gater og løser gamle symbolske gåter på rekke og rad.

Brown imponerer med en enorm kunnskap om gammel symbolikk, kunst og kunstnere og Romas arkitektur.  Jeg tar meg selv i ofte tenke "der har jeg vært", "ja sånn ser det jo ut" og "så jeg det når jeg var der?".  Jeg får så lyst til å dra tilbake til Roma og sjekke ut om det faktisk stemmer det han skriver!  Hvor mye av detaljene han nevner er sanne og hva har han funnet på og hva er gamle myter?  Spennende!  Jeg tilrekkes av sånne gamle konspirasjonsteorier og synes Brown skriver særdeles fengende om temaet.
Dessverre skjemmes boka en del av to ting; for det første, det er en del skrivefeil, staving og ord som kommer dobbelt opp eller mangler.  Det er nesten litt amatørmessig å ikke ha retta opp dette.  Det er lov å lese gjennom en bok to ganger før man sender den i trykken.  Punkt to; jeg har lest "Da Vinci-koden" og vet det oppstår søt stemning mellom Langdon og den mye yngre og selvfølgelig meget pene damen, han løper rundt og løser gåter i Paris med.  At akkurat det samme skjer i "Engler og Demoner" gjør det hele litt platt.  At hele den spennende boka skal avsluttes med at Vittoria gir seg selv i premie til Langdon gjør at jeg lurer på om Brown har noen fantasier om sine egne yngre studiner på Harvard (?)!

Nå skal jeg begynne å lese den siste boka hans, "Tapte Symboler".  Lurer på om han må løpe gjennom en eller annen by sammen med en yngre dame i den boka!

  7. Lese femti nye romaner (9/50) --> jeg må ligge i hardtrening fremover!

Ingen kommentarer: