mandag 25. april 2011

Påskepyntproduksjon

Jeg satt på jobb en dag før påska og strikka på mine vanlige sokker.  Hu jeg jobba med hadde et mye mer spennende strikkeprosjekt!  Hu strikka dødskule påskekyllinger til å trekke utenpå vinflasker.  Ikke var det vanskelig og fort gikk det.  Så i løpet av vakta hadde jeg fått forklart hvordan dette skulle gjøres.  Da var det bare å sette i gang.  Som sagt så gjort.  Og her kommer oppskriften med bilder og det hele!

Hva man trenger; 2,5 nøste med Cortina ullgarn i gult(kjøpes på Sparkjøp), sokkepinner str 6, rundpinne str 6 og 40cm lang, littegranna rødt/oransj ullgarn og noe i andre farger (til nebb, hanekam og stjært)tekstillim, øyne (kjøpes på Panduro eller lignende) og vinflasker tilsvarende antallet påskekyllinger du planlegger å lage.  Det er viktig å ha flaskene tilgjengelig når strømpene tas ut av vaskemaskinen, da må de nemlig strekkes så fort som mulig for best resultat.

Jeg rasa innom Sparkjøp i Mjøndalen på vei tilbake til Ås etter jobb og kjøpte masse gult garn og selvfølgelig noe sokkegarn også.  Da var det bare å begynne å strikke.

Bilde nr 1
Start med å legge opp 7 masker på tre pinner.  Strikk en omgang, legg ut alle maskene, slik at du får 14 masker.  Strikk en omgang.  Da skal strikketøyet se ut som på bilde nr 1.



Bilde nr 2
Fortsett med å legge ut hver tredje maske en hel omgang. Strikk en omgang vanlig rettstrikk. På ny omgang, legg ut hver tredje maske igjen og strikk så en vanlig omgang. Fortsett med det til du har 42-44 masker. Strikk så vanlig rett. Etter noen omganger kan man flytte over på rundpinne, da går det enda fortere å strikke. Strikketøyet vil da se ut som på bilde nr 2.





Bilde nr 3
Strikk til du har fått en strømpe som måler ca 45 cm.  Skal se ut som på bilde nr 3.













Bilde nr 4

Når du har strikka strømpen ca 45 cm lang, så tar du halvparten av maskene over på en pinne.  Nå skal det strikkes hank!  Strikk først en pinne frem og tilbake med glattstrikk, når du begynner på ny pinne, alltid start med en løs av.  Etter dette skal alle rette pinner strikkes slik: en løs av, to sammen, strikke pinnen til det gjenstår 3 masker, strikk to sammen og den siste maska vanlig.  Dette gjøres til det er  5/6 masker igjen på hanken.  Strikk så hanken til den måler ca 10 cm.  Fell av.  Ta opp den resterende halvparten av masken og strikk disse til en lik hank.  Fell av og sy de to hankene sammen.  Fest trådene på strømpa.


Bilde nr 5

Da er det på tide å hekle hanekam og nebb.  Bruk tjukk rød ulltråd (MÅ være 100% ull for at det skal tove fint).  Jeg hekla hanekammen med fastmasker opp og ned og så laga jeg nebbet litt breiere.  Hanekammen kan lages med 4-6 pigger, avhengig av hvor tykk man har lagd hanken på toppen.  Jeg er ikke så flink til å hekle og veldig dårlig på fagterminologien...  Men jeg har fått til å hekle da, tror det er første gang i mitt liv jeg har klart det...  Se bilde nr 5! 
 
 

Bilde nr 6

Stjærten lages så ved at man legger en haug av fargerikt garn (nok en gang; 100% ull) i strimler.  Knytt det sammen midt på og klipp opp endene, se bilde nr 6  Bruk det garnet du har uansett tjukkelse på tråden og farger.  Veldig kjekt å bruke restegarn etter votter og lignende på dette.  Det blir finere jo sprekere farger som brukes!
 
 
 
 
 


Bilde nr 7

Nå skal da nebb, hanekam og stjært sys på den gule strømpa.  Se bilde nr 7 for montering.
Når dette er gjort, så stappes kyllingene i vaskemaskinen på 60 grader og med en spiseskje grønnsåpe.  Ut kommer de igjen bittesmå og stygge, men fortvil ikke!  De er ikke så mislykka som du syns de ser ut!  Vær litt brutal og press en vinflaske ned i dem og la de tørke.  Når de er tørre uttapå, kan du ta flaskene utav og la de tørke litt inni og.  Når de så er 100 % tørre kan du lime på øyne og voila!  








Føler meg litt tantete som har begynt å både lage påskepynt og tove, men skittau!  Jeg syns de blei fine!  Har gitt bort to og de er populære!  Til sommeren tenker jeg at jeg strikker noen i grønt som jeg kan pynte med litt blomsterbroderier og til jul skal det selvfølgelig strikkes sånne som nisser!

4 kommentarer:

maria Van Gils sa...

De är verkligen jättefina. Ska testa göra dem till påsk. Min tvättmaskin tvättar 60 grader i 2,5 timme. Kan de vara i så länge, tro? Har ett snabbprogram som tar 30 minuter, men det är på högst 40 grader. Hur lång tid tvättade du dina?

maria Van Gils sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Jag är inte så bra på danska och undrar vad du menar med "en løs av"? Ska jag sticka en avig maska lös eller ska jag lyfta av en maska eller menar du något annat? Vill verkligen göra dessa. Jag vet inte heller varför min förra kommentar inte syntes och väljer därför att lägga in denna igen (ber om ursäkt om det nu finns två likadana kommentarer)/Maria

maria Van Gils sa...

Norska menar jag förstås, inte danska.