onsdag 27. april 2011

Postcard Killers

Aldri en påske uten krim tenkte Annicken og dro med seg en pocketbok fra bokhandelen sånn rett før påske!  At det var en var enda en bok av Liza Marklund, var jo bare et pluss.

Postcard Killers, skrevet som et samarbeid mellom svenske Liza Marklund og den amerikanske superforfatteren James Patterson og utgitt i Norge i 2010 på Jan Guillous forlag; Piratforlaget.  En thriller på 313 sider som jeg leste ferdig på morran i dag før eksamen.

En rekke drap ryster Europa.  Unge ferierende par myrdes brutalt og blir lagt til rette i de mest horrible stillinger.  Ingen dør slik naturlig.  Alle sammen har de drukket sjampange, røyka hasj og blitt dopa ned med noe som ligner øyendråper.  En amerikansk etterforsker følger etter morderne og gjør europeisk politi oppmerksomme på at det er seriemordere de har med å gjøre.  Det starter med at morderne sender et postkort til en journalist, så etter en stund får samme journalist et polaroidfoto av mordet og noen dager etter det igjen finner man som regel de drepte.  Dessie Larsson, en ung journalist med kriminologi som spesialfelt, mottar ikke bare et, men to postkort og med to forskjellige mord.  Det er første gang morderne har gjentatt bedriften sin i samme by!

Jeg er en av Liza Marklunds mange tilhengere, men har aldri lest noe av James Patterson.  Ikke det jeg kan huske i hvertfall.  Men jeg tror jeg skal det!  Krimbøker har et litt frynsete rykte som "ikke ordentlig litteratur" og kanskje det er sant.  Men underholdningsverdien er det og det er faktisk det viktigste når jeg skal vurdere om en bok er bra eller ikke.  Og denne var absolutt verdt å lese.  Fortellingen er spennende  nok til at jeg ikke ville legge fra meg boka.  Den er også gjort enkel å lese ved bruk av veldig korte kapitler, ofte på kun 2-3 sider.  Så jeg tenker fort "bare et kapittel til, så står jeg opp" og plutselig er da boka utlest...  Og det står enda en bok i hylla med Liza Marklund på ryggen.

7. Lese 50 nye romaner (13/50) <-- snart innhenta hva jeg skulle ha lest for det første året!

Ingen kommentarer: