fredag 9. desember 2011

Så kom det snø i år og

Whiskey og jeg har etterhvert fått oss en vane på at vi  drar tidlig ut på ridetur om morningene.  Jeg forer ca 7 og så er vi ute innen 8.  Dette fordi at da får vi brukt dagen, men også fordi at gamle gubben er så dårlig på å stå stille!  Så tidlig om morran er han fortsatt noe morratrøtt og da mye enklere å ha med å gjøre.  I natt har det snødd skikkelig og det snør fortsatt helt vilt.  Har visst slutta å snø nede i byen, men her i Jondalen skal det tydeligvis komme mer.  Jeg måtte vasse med snø til knærne for å komme meg til stallen.  Ut på tur var det ikke bedre og hingstebassen måtte virkelig jogge med høye kneløft for at vi skulle komme oss til toppen!
På dagens tur prøvde vi noe nytt; vi tok med oss Sara og Ella!  Gjett om det var to grønlendere som syntes det var stas med tur i skogen så tidlig på morran!  De vimsa og løp og jakta mus i snøkaoset.  Jeg har aldri hatt dem med på tur tidligere, for i utgangspunktet så er jo ikke grønlandshunder så enkle å ha løse og hingsten "litt vill" og jeg burde ha fullt fokus på han.  Men nå har han vært så snill så lenge og bikkjene er jo bare verdens herligste og snur i lufta når man roper på de.  Ikke bryr de seg spesielt om hesten og han bryr seg ikke spesielt om dem.  Så da måtte det jo prøves.  Og det gikk så bra!  Så de skal få være med på flere turer.  Ringte pappa og fortalte det da, han reaksjon var "du er herlig sprø du!".  Jeg skal legge ut bildet med hesten og bikkjene i snøen nå på facebooksida til Grønlandshundklubben og spørre hvor mange andre det er som har med seg løse grønlendere og en hingst på tur!

En liten bildekavalkade av hestepelsene klare for en dag i snøkaoset!

Whiskey; helt nytt og knallfint og varmt dekken!  Mamma har sørga for gubben veittu!




Olivia; er det en som alltid er klar for snø, så er det hu!  Aller helst ville hu nok vært uten det teite dekkenet.  Det er jo så gøy å rulle seg!  Trava med lette steg ned til luftegården og kasta seg inn i snøkavet og rulla seg innen jeg hadde telt til 10.




Cortina; alltid like blid.  Snø eller ikke snø.  Bare hu får mat!
Baccara; ivrigere enn de fleste og ville heller gå ut enn å bli tatt bilde av.  Har forresten også nytt dekken, men det er hos Gro for en liten fiksing som skal gjøre det enda finere!











Cover Story; rødhette!  Etter at vi så hvor godt Propellen trives med å ha høy hals på dekkenet sitt, så skal hu få ha sånt dekken for alltid.  Forige dekkensesong endte med at Olivia totalødela Cover sitt fine dekken, så her har mor igjen sørga for at Propellen skal ha det bra.  Superdekken og Propellen gjemmer seg inni det når det er kaldt!
Det var LITT snø uttafor døra i dag.  Og da må en liten jente være kreativ.  Det var ikke sjans til å få til å trille noe høy ut til hestene med trillebåra.  Så da gravde jeg fram navaraen og den store tilhengeren.  Fikk rygga doningen opp mot stallen og kunne stå der og legge opp høy på hengerplanet.  Var så mye snø at den svære bilen spant seg sidelengs bortover før vi fikk feste.  Men jeg elsker den bilen!  Settern i low gear og så går det meste.  Han som har oppgaven med å måke hos oss er ikke overdrevent ivrig, så nå lurer jeg fælt på når han kommer.  Jeg er alene hjemme i helga og skulle gjerne hatt fjerna NOE av all denna snøen.  Både på gårdsplassen og på veien.  Det begynner visst å bli på tide at pappa kjøper den snøfreseren vi har snakka om... 


Nå skal jeg straks til byen og gjøre noen små ærender og da er jeg ikke i tvil om hvilken bil jeg skal bruke i hvertfall!  Detta er ikke vær for Corsaer...

Ingen kommentarer: