søndag 11. juli 2010

Cover Story stevnedebuterer!

Ok da, så ikke fullstendig debut, hu gikk jo en 80cms klasse på Stengelsrud i august, men i hvert fall hennes første utenbysstevner og 1meters klasser!

Lørdag 3 juli dro Cover, Kristine og jeg til Jarlsberg og fredag 9 juli var det Lier Horse Show, men da var Kristine Hestepasser bytta ut med Lillesøster Kathinka Hestepasser. Stor takk til begge som var med å hjalp! Uten hjelp er det umulig å dra noen plass med Cover.

Første stevnet på Jarlsberg var Cover helt koko. Hun var høyt og lavt, bukka, spratt rundt og ville løpe omkapp med alle traverne som passerte. (Bildet er fra 1 metersklassen på Jarlsberg. Cover hopper lett mur!)
Allikevel så var hun fin å ri på når vi begynte oppvarmingen og hoppet greit. Inn på banen så fikk vi stopp på første hinder i 80 cm. Alltid like kjedelig! Men etter det gikk banen helt greit, men med to riv. Absolutt helt godkjent! Coverpropellen har jo en historie som streiker... Plutselig kan hun bare stoppe opp og nekte å gå mer. Så hadde vi stoppa oss ut, så hadde det ikke kommet som noen overraskelse. Men det gikk fint! Så skulle banen til 1m gås. Plutselig begynte jeg å lure på om Cover noen sinne hadde hoppa så høyt før... Så kom det også en tostegs kombinasjon! Cover hadde ALDRI hoppa det før!! Jeg var ganske nærme å trekke oss etter å ha gått den banen. Men så var det det da; hadde vi stått opp tidlig og kjørt langt bare for å bli skremt og dra hjem igjen? Nei. Så jeg satte meg opp og rei. Og gjett hva? Supercover hoppa så fint og stoppa ikke en eneste gang! De aller fineste hoppene kom tom på kombinasjonen!! Elsker den hesten! Covers første 1m endte med kun 3 riv. Så fornøyd jeg var!! Verre var det når vi skulle hjem. Da slo streikern inn. Cover nekta plent å gå på hengern. Så der stod vi, Kristine, Cover og jeg og sloss i kanskje to timer. Festlig! Fikk til slutt hjelp av Irene og Vetle og fikk damen innpå og kunne endelig dra hjem. Takk for hjelpa!!

Fredag 9 juli var det pån igjen. 80cm og 1m på den store utebanen på Linnesvollen! Første store tabbe ble gjort av rytter; jeg har jo mer eller mindre flytta til gården i Jondalen og der er det ikke nett. Derfor fikk jeg heller ikke med meg at starten for første klasse, altså 80cm var flytta fra kl 9 til kl 8. Så den klassen missa vi gitt. Jaja. Da fikk man bare vente og gjøre seg klar til 1 m. Det blei mye leiing på Cover og Kathinka, men damen sparker jo i stykker seg selv og hengeren om hun blir stående for lenge, så det fikk bare bli sånn. Vel i gang så hopper Cover som en GUD på oppvarminga! Treffer perfekt på ALLE hinderne ALLE gangene og oppfører seg eksemplarisk. Var ikke i nærheten av å rive noe som helst og hopper virkelig godt teknisk. Moro! Vel inn på banen gikk det ikke fullt så bra. Banen var stor og ga mye rom for løping, alle hestene var en annen plass, så Cover var rimelig ufokusert og ved start begynte jeg å tvile på om vi hadde forstått banen rett. Men det gikk på et vis. Null stopp og to riv. Siste rivet var at vi kom veldig tett inn i første oxeren i en kombinasjon og dro med oss alle bommene omtrent til neste hinder. Så da valgte jeg å dra henne unna å hoppe der. Men Cover trakk skikkelig til alle hinderne og viste glede ved å være på stevne! Tilbake til hengeren gikk hun med litt overtalelse rett på hengeren og jeg var letta!

Rundene våre er ikke perfekte enda. De mangler rytme og vi kommer litt tett på i blant. Men det kommer seg! Cover viser enorm glede og mer enn brukbar teknikk når vi hopper. Så jeg gleder meg til mer, dette er moro!!
24. Delta på minst 5 stevner i semesteret (2/30)

Ingen kommentarer: