tirsdag 23. august 2011

Melissa Horn - Kungsholmens Hamn



Under minnesmarkeringen for Utøya og Regjeringskvartalet på søndag, så var det en artist som fanga meg mer enn de andre. Svenske Melissa Horn sang "Kungsholmens hamn". De ordene som visa inneholdt, hennes sarte og enkle gitarspill og den myke, men litt slitte stemmen traff meg rett i. Ordene var så veldig riktige for følelsene jeg sitter med etter attentatet. Jeg kjente ingen personlig av de som blei ramma. Men det var bare flaks, jeg kunne like gjerne ha gjort det.
Jeg blei nysgjerrig på denna Melissa Horn og hva som skjedde på Kungsholmens Hamn. Historien bak sangen er en voldsgjerning blant seksten år gamle gutter. Riccardo Campogiani døde av hodeskadene han fikk etter massive spark mot hodet. Dette skapte store reaksjoner i Sverige. Både offeret og ugjerningsmennene var unge, fra velstående familier og uten spesielle relasjoner til hverandre. De var bare kommet i klinsj den kvelden. Offerets familie var til og med omgangsvenner med den svenske kongefamilien. Så det kan skje i de beste familier. Og det var denne, tilsynelatende, totalt unødvendige volden som rystet vårt naboland. Akkurat som det totalt meningsløse med å slakte nesten 80 mennesker i fredlige Norge, har rystet oss.
En sterk historie om unødvendigheten av vold, som ikke burde glemmes. Og det hjelper Melissa Horn til med. Sangen er sterk, sår og forteller en forferdelig historie.

3 kommentarer:

A.lot sa...

Takk for info ! Sterk Sang, Sterk historie !

Anonym sa...

Sangen gjorde inntrykk på meg og har lurt litt på hva opphavet var. Takk for at du koblet denne.

ComfortablyNumb sa...

Hei,

Takk for informasjonen. Sitter og hører på sangen og ble nygjerrig på hva som skjedde. Jeg også la spesielt merke til den på minnemarkeringen. Nå søkte jeg på nettet og kom hit.
En fantastisk sang om en tragisk hendelse.
Takk!