torsdag 24. november 2011

Lisbeth Salander x 3

Det har ikke vært så mye å melde fra denne kanten i det siste.  Mest av alt fordi jeg har vært/er syk.  Vært på sjukhuset 3 ganger, røntgen av lunger og ct-scan av bihuler.  Alle som kjenner meg veit jo at jeg alltid har vært konstant forkjøla.  Vel dette har forverra seg, så nå skal legene prøve å fikse det litt.  Så nå får jeg pencillin, astmainnhalator, antihistaminer og kortison.  Aldri spist så mye piller før jeg!  Men pillene i kombinasjon med at jeg visstnok får litt lite oksygen til hodet, gjør meg mye trøtt.  Så da skjer det ikke så mye anna her om dagen enn litt skole og mye soving...  Så sånn er det.  Men når man har sovi mye og allikevel har lite energi, da er det digg å kunne krype opp i soffaen og se på film!  Og det har jeg gjort nå da.  Sett hele den svenske Stieg Larsson-triologien om Lisbeth Salander!

Menn som hater kvinner - 2008
Jenta som lekte med ilden - 2009
Luftslottet som sprengtes - 2009

Lisbeth Salander er ingen vanlig jente.  Hu har vært gjennom ganske mye mer enn de fleste utsettes for gjennom flere liv!  Innesperra på lukka avdeling på psykiatrisk som 12 åring, umyndiggjort etter fylte 18 år og voldtatt flere ganger av omsorgspersoner.  Hu har klart å finne seg et levebrød som hacker for et sikkerhetsfirma.  Hu tjener egne penger og har råderett over disse.  Inntil hennes verge får slag og en ny blir oppnevnt.  Bjurström fortsetter der tidligere omsorgspersoner har vært; voldtekter, trusler og indrar Lisbeths råderett over egen økonomi. 
I det samme tidsrommet får Lisbeth i oppgave å sjekke ut en journalist; Mikael Blomkvist, på jobben.  Han får i oppgave av en kunde hos sikkerhetsfirmaet å finne drapsmannen til hans niese som forsvant 40 år tidligere.  Lisbeth blir interessert i journalisten og fortsetter å hacke hans pc etter at oppdraget er utført.  Hu ser sammenhenger som Blomkvist ikke ser og etterhvert så sender hu ham hint og hjelper han å se det hu ser.
Blomkvist oppsøker henne til slutt og ber henne hjelpe ham med å løse det gamle mordmysteriet.  Lisbeth viser seg som en hard nøtt å knekke for Blomkvist; hu er kald, følsom og full av hemligheter.  Men det oppstår en forståelse mellom dem og Blomkvist får sansen for den spesielle jenta.  Mordgåten løses i det Blomkvist blir forsøk drept av en saddist og Lisbeth redder ham. 
I de to siste filmene får Blomkvist annledning til å gjengjelde gjerningen.  Han går uredd på saken når Lisbeth, grunnet sin mørke fortid, blir urettmessig anklaget for mord på vergen Bjurström.  Sammen så avdekker de historien bak Lisbeths far, hans skyggevirksomheter og koblinger til Säkerhetspolisen (Säpo).

Filmene er kjempespennende, ganske grusomme og noe annerledes.  De får meg til å angre på at jeg ikke leste bøkene før jeg så filmene.  Men, men, jeg får ha det til gode.  Alle tre filmene annbefales, men den første kan sees for seg selv, de to siste vil jeg ikke annbefale non å begynne å se på uten å ha tilgang på begge.  For avsluttningen på film nummer 2 er ikke en sånn som lar deg være i fred!

54. Se en ny film per måned (28/36) <-- trenger ikke se mer film før over jul!

Ingen kommentarer: