mandag 23. januar 2012

Kjøretur!

I forige uke en gang så så jeg på en facebookstatus at to hester trengte nytt hjem ganske kjapt, da deres eier var sjuk og skulle legges inn på sjukhus for en 3 måneders tid.  Jeg hadde snakka med de som nå driver rideskolen på UMB og visste at de trengte noen flere hester for vårsemesteret.  Så da var det en enkel sak å sette hesteeier og rideskolefolk i kontakt med hverandre.  Både eier og stallfolk virka fornøyde og på fredag blei jeg spurt om jeg kunne hjelpe til og kjøre hestene til UMB.  Jadda, det måtte jeg vel kunne få til.  På lørdag begynte det å snø.  Noe så innmari også da når det først skulle begynne!!  Vi snødde inne på Lofthus og pappa kjørte traktor og måka det han var kar for.  Med stor innsats og verdens beste bil (Navaraen) kom jeg meg avgårde på søndagsmorra.  Ned til Hvittingfoss gikk det i 60 km/t og jeg så for meg at detta kom til å ta sin tid.  Men fra Hvittingfoss var det bare veier og bare å koste på!  Var fremme ved Telemarksporten akkurat kl 12 som avtalt.  Jentene fra Ås kom litt etter og vi fulgte etter hesteeierdama langt inn i skogen for å komme til hestene.  "Skien" viste seg å være nesten Drangedal!!  
Vel, vel, dyra var fine og trivelige og vi ville ha dem med oss.  Eieren var overlykkelig!  Hu hadde ikke sett for seg non anna løsning enn avliving og hadde bestilt slakt til begge hestene.  Det er trist når begge var helt friske, sunne og hyggelige dyr på 10 og 12 år!  Vi fikk klem og greier av hu dama for at vi hjalp a ut av denne vanskelige situasjonen.  Hestene gikk greit på hengern og kjørte mot Ås!  Ved Sætre måtte vi stoppe for å fylle drivstoff og spylevæske og rett etter det igjen så stod det helt stille foran Oslofjordtunnelen.  En time stod vi og venta for å få kjøre de siste 10 minuttene til stallen på Ås!  Er det rart jeg prøver å unngå den tunnelen?  Ikke verdt å betale 60kr for i hvertfall...  Vi fikk lasta hestene av og jeg kunne kjøre hjem igjen.  Klokka 20:30 var jeg hjemme på Lofthus igjen, 10,5 time etter jeg dro og triptelleren stoppa på 454 km.  Er det rart jeg sov godt i natt?


Ingen kommentarer: