mandag 31. januar 2011

Teknikktrening med fantastiske Lucinda Green 26 januar!


Denne bloggen har tatt litt tid å få skrivd, delvis på grunn av manglende tid, men også fordi jeg ikke har noen bilder fra treninga.  Skikkelig dumt.  Hestene var så flinke!

Starta med å dra til Gjerdrum og stall Eikeberg tirsdagskveld.  Hi ngsten og Propellen stod som konger sammen på hengeren!  Så stolt av dem.  Propellen som ikke liker å stå med andre hester og hingsten som må stå breit.  Hoppe og hingst på hengeren gikk supert!  Var så glad i de begge to når vi kom frem til Gjerdrum.  Der blei de innslojser i romslige bokser og jeg fikk seng i ei brakke jeg skulle dele med Timmie.  MAX! :)

Første ridetime dagen derpå var kl 08:30 og hingstebassen var først ut.  Måtte fortelle litt om hesten og meg først.  Jeg var vel eneste på hele treninga som aldri hadde ridd felt!  hehe!  Men en gang må være den første!  Både for Whiskey og meg.  Lucinda sa om Whickey "stunning old man!" og syntes han var virkelig fin.  Vi skulle hoppe "points", "corners" og noe anna jeg ikke husker hva heter en gang.  Jeg hadde ikke peiling!  Både Whiskey og jeg følte at vi var langt utenfor vår egen komforsone.  Men jeg så på hva de andre gjorde og sammen med Whiskeys store rutine kom vi veldig greit fra det.  Tror gamlegubben syns det var gøy!  Green var helt enig med meg i det at gubben nå er pensjonert fra de høyeste klassene i sprang og derfor burde vi bare kose oss og ha det gøy!  Hun satte opp et flatt kryss hvor øverste bom var MYE høyere enn underste, dette gjør det veldig vanskelig optisk å sikte på hinderet.  Det løste Whiskey enkelt.  Vi hopper bare så høyt og langt over at det er GARANTERT at vi ikke bommer!  hehe! Moro!  Veldig glad i den hesten!

Så var det Propellens tur halv 11.  Da hadde hu hatt to timer uten kjæresten sin til å gire seg opp og var rimelig sprø.  Det første Green gjorde var å ta opp nesereima hennes, jeg skal skaffe helt nytt hodelag da det jeg har visstnok er for stort.  Deretter så bytta vi bitt.  Fra en vanlig tredelt i metall, til et rett og supermykt stangbitt i latex.  Jeg syntes det fungerte veldig bra!  Sjeldent Cover går så rett på hinder og at jeg samtidig kan ta i henne forran uten at vi får full stopp.  Dessverre virka det som om Cover hadde slått seg litt på hengeren dagen før, så hu var veldig øm i venstre hoftekam.  Det laga litt spilllopper og viste Propellen var en litt dårlig side.  Green sa også at jeg burde få sjekka livmora hennes for syster og lignende, da hu trodde det kunne være noe som plaga Cover.  Det skal gjøres!  Dessuten sa Green at hu hadde noe superfor til spente hester som hu skulle sende til meg, så jeg kunne prøve!  Så hu fikk adressa hjem til gården og jeg venter spent på om det kommer noe i posten!  Og om propellen sa Green; extremly difficult horse, but once you get her straight, you'll have the best horse you'll ever get.  And I think you can make it!

Kort oppsummert var Greens viktigste poenger i ridninga:
  1.  be ready for trouble!
  2. shitt happens!
  3. build "a tube" between your legs and make the horse go towards the light (the fence!
  4. use your eyes to tell the horse where to go
  5. feel, don't think!
Veldig lærerikt og utrolig inspirerende!  Ikke ETT vondt ord om noen av hestene og mye skryt til rytterne for god ridning og fine hester.  Dama er fascinerende kunnskapsrik og samtidig veldig jordnær.  Jeg er helt klart med på trening for henne flere ganger! 

All cred til Julianne Devold for å ha fått en slik kapasitet til Norge!!

Ingen kommentarer: