onsdag 1. juni 2011

Birøkterkurs!

You gotta love UMB!!  Siden mandag har jeg gått sommerkurs i birøkt!  Moro moro!!  Vi har hatt to dager med teori og i dag var det praktisk arbeid!  Jeg bare spørr; hvilke andre universiteter i Norge kan stille med aliendrakter til 15 studenter og stiller med egne bikuber?  Jeg synes dette er stooorstas!  Synes til og med at jeg nesten kledde den hvite drakta jo.
Når vi alle sammen hadde fått på oss draktene og stod utenfor og venta på nye instrukser, så kom det en barnehage forbi.  Eller, de kom seg aldri forbi, for småbarna syntes vi så så skumle ut!!  Haha!!  Småbarna stod lenge oppi veien og lurte på om det var virkelig trygt å gå forbi oss, før noen tålmodige pedagoger fikk lurt dem videre.  Da hagla det spørsmål og kommentarer a la "hvorfor har dere på dere sånne drakter?", "hva driver dere med?" og "hvor kommer dere fra?".   Herlige små barn, som tydelig ikke helt visste hvor honning kommer fra...


 De to kvinnelige lærerne hadde hyra inn en annen for demonstrasjonen ved kubene da.  Var visst han som hadde det daglige stellet på de, så det var visst best at det var han som gjorde det.  Fyrn stilte opp i vanlig jakke og uten hansker.  Barsking!  Men ut av det blå, så hadde han visst fått trukket et nett over ansiktet allikevel.  Hans jakke var tydeligvis en fancy og kamuflert biejakke!  Sånt utstyr må man ha om man god birøkter skal bli!  Er det ikke sånn at man blir bedre til alt, om man bare har godt nok utstyr?  I hvertfall ser det sånn ut på alle halvgamle, halvfeite syklister som triller langs veiene om dagen, til stoooor irritasjon for meg og Silver Bullet!








Hvorfor stresse med å vise studenter, når man har en tysk mann til å gjøre jobben?  At det var fint vær og varmt inni drakta var sikkert og en solid faktor for å sette seg ned.  Under mottoet "vi har alltid trodd på at flere kokker gir mer søl", så holdt de seg unna.  Men morsomme lærere og flinke til å forklare teorien har de vært!

Å få ta opp rammene med tusenvis av bier på var virkelig fascinerende og spennende!  Vi studerte platene og så etter egg, larver, lukka yngleceller, pollenceller og honning.  Arbeidere, droner, dronninga og runddans så vi og.  Kan du se dronninga?
Der er dronninga!! Merka med knallgrønt, så veit vi at den er av årgang 2009. Alle dronninger merkes med farger i en femårssyklus. Eldre blir ikke dronningene, så det er ikke vits i med flere farger. De andre kubene hadde dronninger med blå farge, så de var fra 2010.


Ivrige studenter, ikledd noe som minner om aliens iført fektekostymer!  Ikke rart at barnehageungene blei litt skremt da...  Først så hadde jeg litt klaus med alle biene rundt meg.  Det var horder av dem!  Og det summa i alle retninger.  Men etter ikke veldig lang stund, så var det faktisk drakta som ga meg klaus.  Makan til klam og trang drakt!  Ikke var det jo heller mulig å fjerne hår i øya eller klø seg i nesa!  Og som allmenn kjent, det er jo da det klør som mest, når man ikke får klødd...
Jeg synes selv at jeg blei rimelig fort trygg på disse små dyra (selv om jeg ser en smule skeptisk ut på bildet!)!  Visste dere forresten at norske bier har særdeles godt gemytt?  De produserer nemlig mer honning om de ikke er så aggresive og så blir de jo så mye hyggligere å stelle biene om de ikke er helt ville.  Derfor avler Norges Birøkterlag på snille bier!  Blir du stukket av noe, så er det mest sannsynlig en veps, ikke en bie.  Enkel sjekk: sitter det brodd igjen er det en bie som har stukket deg, er det ingen rester i stikket, så er det en veps.  Og det skal være tydelige rester etter brodden altså!  For bia mister nesten hele rompa si og dør kort tid etter den har stukket deg.
En av foreleserne hadde visst skrevet en hel mastergrad i dyreforplantning.  Hun var derfor mer enn middels interessert i bienes kjønnsorganer.  Så hu fanga de stakkars dronene og skvisa på dem til penis (endofallus) spratt ut bak.  Bier parres i lufta, ca 15 meter over bakken og dronene legger igjen hele utstyret sitt inni dronninga og detter, etter kort tid, døde ned på bakken.  Akkurat som når man blir stikki av en vanlig bie.  Men siden droner har penis i stedet for brodd, så kan de ikke stikke.  En dronning parrer seg kun en gang og da med veldig mange.  Så før en drone kan parre seg med en dronning, så må han trekke ut restene etter forige besøkende!

Hu fanga til og med to stykker og tok av seg hanskene for at jeg skulle få tatt ordentlige bilder av det!  Er litt glad for at jeg fikk tilbake kameraet mitt før dette da.  Sjekk det utstyret da!  Når det blei klemt ut blei det opp mot halve lengden av drona selv.  Ser man nøye på bildene, så kan man se noen mothaker, det er de som brukes til å feste penis inni dronninga.  Og så har de noe annet utstyr som ligner armer, som er til for å plukke ut andres utstyr som måtte blokkere veien inn i dronninga.
Ingen tvil om at jeg synes dette var gøy i hvertfall!  Veldig moro også å gjøre noe praktisk for en gangs skyld!  Kan jo ikke nekte for at det kan bli vel mye teori når man går økonomi.  Jeg anbefaler kurset varmt til alle andre UMB-studenter som måtte trenge noen grønne studiepoeng, et morsomt valgfag eller luft under studiene.  Dette er stas!  Og ikke se bort i fra at innen få år, så finnes det en skikkelig økologisk bigård her på Lofthus!

Jeg trodde jeg var ferdig for dagen og hadde pakka for å dra helt hjem til Lofthus.  Da ringer ei sinna og fortvila Martine!  Hu har sommerjobb på UMB (enda en flott ting ved universitetet, det er sommerjobb til alle som vil ha!!) i grisefjøset.  Dagens siste oppgave var å jage inn to griser for natta.  Var det lett?  Nei.  Martine løp, grisene løp fortere.  Grisene hyla og Martine banna.  For et syn!  Innen jeg kunne hjelpe henne måtte jeg bare ta noen bilder.  Festlig!  Men helt seriøst, finnes det bedre sommerjobb enn å kunne ta seg overtidsbetalt for å le seg i hjel og løpe etter gris i sola?  Digger det jeg.  Og grisene kom seg da inn til slutt, men først etter at en hadde hoppa over gjerdet og vi så for oss en vill jakt etter en løs gris over hele campus.  Heldigvis hoppa han fort inn igjen og.  Noen fler enn meg som ser komikken i ei sinna og lei Martine og to griser som beinfløy i alle retninger?

78. Prøve ti nye ting (11/10) <-- birøkt og grisejakt!  Nå er det målet fyllt opp!  Men jeg tror jeg skal fortsette med nye ting.  Onsdag i uke 24 skal jeg på melkekurs i kufjøset.

2 kommentarer:

Katrine sa...

Kan lære deg å melke ejg :)

Annicken sa...

Er jo ikke selve melkinga jeg må lære meg da, er jo alle maskinene... :D