mandag 8. mars 2010

Kristopher Schau!


Da er man i Finland og er i gang her! Masse bilder blir tatt, nye folk møtes og blogg om alt det skal komme etterhvert i løpet av uka. Eller når jeg kommer hjem kanskje, vet ikke helt når jeg får lasta opp bilder.



Denna bloggen er et lite resyme av mitt spontaninnkjøp på Norges beste bokhandel; Tanum Travel på Gardermoen. Jeg plukka to bøker på mamutsalg og gikk til kassa, der ved siden av kortautomaten stod en liten og søt blomstrete bok; "På vegne av venner" av Kristopher Skau. Denne boken har blitt mye omtalt i det siste, Schau har vært på Skavlan og boken har solgt over 10000 eksemplarer, så jeg tok med den også.




Om Kristopher Schau kan det sies mye rart, han er rar, gjør mye rart
og når han i denne boka avslører NOEN av sine tanker, så er det tydelig
at han tenker mye rart og...

"På vegne av venner" handler om Schaus trang til å gå i begravelser
hvor det kun er presten, begravelsesagenten og han selv tilstede. Det er
en rar tanke å tenke på at noen kan gå bort uten at et eneste menneske bryr seg eller har planer om å vise personen den siste ære. En bursdag,
et bryllup eller en dåp kan man gå glipp av, man får lixom tid til å ta det igjen. Men en begravelse går man bare ikke glipp av. Man har en ekstra sperre for å melde avbud til en begravelse. Hva er det da som har foregått i livet til en som ikke har noen som møter opp til hans begravelse? Hva er felles for mennesker som forlater livet på jorden alene? Kristopher Schau har ingen konklusjon, han synes det egentlig er mest vemmelig, men også at han gjør en god gjerning der han sitter og er eneste som ikke får lønn for å være tilstedet under forrettelsen.



Boka er kort, kun 92 sider, men disse sidene får deg til å tenke. Det jeg satt igjen med var at ingen fortjener å dø alene. Men aller mest, så er det ingen som fortjener å leve et liv så alene at ingen vil komme i deres begravelse. Så et forsett må være å bry seg litt mer om dem jeg tror er alene og ensomme. Kanskje bare si hei litt oftere og invitere folk jeg ikke har snakka med på lenge på noe morsomt? Tror ikke det er mer som skal til nemlig!



Uansett så har jeg 1 mindre å lese på lista mi:

7. Lese femti nye romaner (1/50)

3 kommentarer:

Åge sa...

Den har jeg også lurt på å lese! vet ikk helt om den teller som roman menne... :-p Dagbladet hadde en fin artikkel i Magasinet på akkurat samme tema, den er også høyst lesbar: http://www.dagbladet.no/labrador/articles/101/101050/10105099/10105099/10105099.php5

Åge sa...

Den har jeg også lurt på å lese! vet ikk helt om den teller som roman menne... :-p Dagbladet hadde en fin artikkel i Magasinet på akkurat samme tema, den er også høyst lesbar: http://www.dagbladet.no/labrador/articles/101/101050/10105099/10105099/10105099.php5

Katrine sa...

Dette var det en artikkel om i et magasin..enten bilag til aftenposten, vg eller dagbladet. Altså, om folk som blir begravet uten noen til stede. Synes det er forferdelig trist selv.. Målet med livet må være å ha en stor begravelse (for de som skjønner det mellom linjene her).