tirsdag 30. mars 2010

Livstid


Sist natt blei det ikke mye søvn gitt. Lå vel oppe til rundt halv 3 for å få vite slutten på boka! Så her kommer min anmeldelse av boka!


Livstid, skrevet av Liza Marklund, utgitt på Piratforlaget AS i 2007 (norsk utgave 2010).


Igjen så handler det om Marklunds terrieraktige romanfigur Annika Bengtzon, som gjennom sin jobb som journalist har en egen evne til å havne midt oppi drap, botrføringer og merkelige familiekonstelasjoner.

Denne boken er ikke annerledes. Jeg har lest en del av bøkene til Marklund nå, og jeg hadde forventinger til denne når jeg begynte å lese på første side. Jeg blei ikke skuffa.

Temaet for denne boken er den mye debatterte tanken "hva hvis man er uskyldig og blir dømt til livsvarig?". Julia, en bekjent av Annika blir dømt til livsvarig for mordet på sin mann, den respekterte politibetjenten og deres felles sønn. Når hun prøver å fortelle at det var et annet kvinnemenneske som brøyt seg inn hos dem, så blir Julia bare avfeid av ekspertpsykologer som et alvorlig tilfelle av personlighetsspaltning. Men Annika Bengtzon tror på henne, dels fordi hun gjenkjenner mye av seg selv i Julia, men også fordi hun finner mange rare hendelser rundt den avdøde ektemannen som hun ikke klarer å avfeie som tilfeldigheter. Men Annika sliter med å bli trodd hun også og hennes sjef spørr om hun trenger psykologhjelp når hun fremsetter de villeste konspirasjonteoriene. Kanskje prøver Annika å leite etter feil hos andre slik at hun slipper å ta tak i sitt eget miserable liv med et ekteskap som skranter, en mistanke om at det var hun selv som tente på huset sitt og et opprivende brudd med sin beste venninne Anne Snapphane?
Boken er vel verdt å lese. Jeg synes den inneholder alt en god krim skal ha; mord, stor personlighetsgalleri, innfløkte konspirasjonsteorier og litt problemer på hjemmebane for helten. Så løp og kjøp (evt les ;))! Denne boka gjorde meg også klar over at det er en bok i serien jeg har hoppa over; Nobels testamente. Den bestilles på bokkilden.no i dette sekund og skal lese innen kort tid! Jeg må finne en oversikt over Liza Marklunds bøker om Annika Bengtzon og se hva jeg mangler sånn at jeg får fylt opp serien i bokhylla mi! Uansett så kan jeg fylle ut litt på lista mi:
7. Lese femti nye romaner (2/50)

2 kommentarer:

Katrine sa...

Er bare å spørre meg. Har lest dem alle :)

Annicken sa...

Null stress, siste boka er bestilt og jeg venter den i postkassa når som helst nå! :) Først må jeg bare bli ferdig med Jens Lapidus nå -Cash. Den er rå! :D ca 100 sider igjen og jeg gleder meg til å vite hvordan det går!!