søndag 14. mars 2010

Tid for banannyheter!!

Nå er det i gang igjen... Årets første runde av europas tristeste fotballliga er spilt! Og av haugevis med kamper spilt er det snøværet, svensker og keepertabber det handler om. Og av de åtte øverste sakene på dagbladet.no er fire av dem om fotball! Hvem er det som tror dette er så interessant lesning?? Og så snakker dem om å utvide sesongen i tillegg!!?? Hvor er logikken? Det er allment kjent at norske fotballklubber sliter nok som det er med sviktende publikumstall. Har det ikke slått dem at folk kanskje er stappa fulle av tullete fotballprat? Jeg driter da i at en indre midtbaneløper på 36 år, som spiller for sin tredje klubb (sannsynligvis kommer denne klubben til å rykke ned, men selv har de tro på en topp 3 plassering) på to år har fått en strekk i en liten muskel på innsida av tåa!!!! Fotballspillere er det mest pysete folkeslaget jeg vet om. Ja nå generaliserer jeg, men når de er så dumme at de tror at jeg er interessert i å få min hverdag stappa full av fotbalpiss det ikke er mulig å unngå å få med seg, så generaliserer jeg.

Jeg har selv spilt fotball i mange år og elsker å SPILLE spillet, men når jeg føler at det går utover så mange andre flotte idretter og det ikke er mulig å unngå å lese om Riises nye frisyre eller Carews nye flørt, så blir det for dumt. Dette har INGENTING med fotball å gjøre en gang!! Et godt eksempel på skeiv mediadekning er jo fotballdamene. Gang på gang presterer de langt over forventningene til et lite land som Norge, men de får ikke en tiendedel av oppmerksomheten, eller lønna, til gutta.

Et godt eksempel var også en svensk fotballspiller (jeg nevner ikke navn...hehe) som på Skavlan fikk høre om Ingrid Lorentzens ballettdansing og at hun ofte måtte gjennomføre en hel forestilling med krampe i beina. For man kan jo ikke avlyse forestillingen! Fotballspilleren satt med haka i fanget og måtte innrømme at får han krampe så er det ikke sjans for at han fortsetter.

Nei, gi meg LITT fotball og MYE mere av alle de andre idrettene som norske utøvere presterer i! Journalistikk handler ikke om å gjenta hverandre og stille de samme dustete spørsmålene eller analysere hvert eneste lille spark på en ball som blir gjort. Journalistikk handler om å grave opp det ukjente, bringe nyheter og spre et budskap! Vær så snill alle sportsjournalister; skriv om NOE mer enn fotball og tippeligaen!!

1 kommentar:

Katrine sa...

Hater fotball.. det eneste som noen gang har vært gøy med fotball, var da man spilte det sammen når man var små. Ingen bestemte regler, bare gøy. Fotball er oppskrytt!
Tenk å tjene så mye penger på å sparke en lærfille rundt på en gressmatte. Og tenke på alle de rare følelsene voksne menn får av å se svette menn sparke en lærfille rundt på en gressmatte..