søndag 20. februar 2011

Oljegris fra havarist på hytta!


Havariet til et stort lasteskip utenfor Hvaler har noe å si for hytta på Hvasser!  Det er funnet flere døde sjøfugler, innsausa i olje, i skjærgården rett uttafor hytta.  Jeg blir sint og redd når jeg leser om det.  Ulykka er jo tydelig et resultat av dårlig tid, stress og unøyaktighet.  Og nå kan det føre til at mitt paradis på jord blir skadelidende!
Hytta på Hvasser er helt klart den fineste plassen jeg veit om.  Så nå krysser hele familien fingra for at det ligger litt is på vannet langs strandlinja vår og at denne kan hindre olja i å legge seg.  For et gris sånt no er!  I Dagbladet i dag så ber visst rederiet om unnskyldning.  Hva hjelper det?  Dyr vil dø og vi kan kanskje ikke bade til sommeren, eller fiske som vanlig.  "Heldigvis" kan man si, så er ikke dette utslippet helt enormt stort og de tror de skal klare å berge uten de største katastrofene.  Men dette gjør at jeg tenker på oljeutvinninga i Lofoten og Vesterålen.  Tenk om no sånt skjer der?  Hva vil naturødeleggelsene bli der?  Der er det en helt unik og arktisk flora og fauna som er veldig sårbar og, etter min mening, uerstattelig.  Nå kan jeg ikke så mye om sånt som detta, jeg er ikke verken biolog eller kjemiker.  Men tanken på å risikere å skade og ødelegge den fine naturen vi har i nord, den byr meg i mot.  Kanskje jeg skal høre med Eike om hu kan sette litt ord på detta.  Hu er jo marinbiolog med arktisk klima som spesialfelt.

Legger ved to bilder fra hytta, for å vise hva jeg mener med paradis og hvorfor dette ikke må ødelegges!  Bildene er tatt av brodern og Eike.

Utsikt fra hytta og ned til strandkanten.  "Store skjær" midt i bildet og Vasskalven synes til høyre i bildet på andre sida av sundet.

Brodern står på brygga og fisker

Ååå!  Nå begynte jeg å lengte til sommer, sol og hytta!

Ingen kommentarer: