fredag 5. november 2010

La meg få presentere;

Ingen ringere enn Kongen av Jondalen, den fantastiske E.T. Cliqouet!


En gang for snart 6 år siden, så besøkte jeg Mariel når hu bodde i Sandnes.  Der var hu hestepasser for en nydelig liten hingst, som nettopp hadde fått sin endelige kåring og vunnet hele kåringa på Starum i 2005!  Like etter dette ble hingsten solgt for en uanstendig sum med penger og jeg hadde ikke i min villeste fantasi tenkt at denne kunne ende opp på Kongsberg hos oss!  Men det har han gjort!


Det hele starta med at jeg så han ligge ute for salg på finn.no og sendte linken til Mariel med ordene "nå må du kjøpen!".  Hingsten var nemlig en av Mariel sine favoritter det året hu jobba i Sandnes for Eirik Berentsen.  Mariel svarer så at det er jo egentlig jeg som burde kjøpe han, for da har jeg jo mulighet til å prøve uendelige ganger å få til føll på de tre hoppene i Jondalen som ikke tok seg i sommer!  Det var jo en lur ide.  Men hvordan presentere denne ville ideen for mamma og pappa?  Jeg ringte selger, Anette Horpestad, og fikk detaljer om dyret og salget.  Grunnen for salg var at det var på tide den snille hingsten fikk bli pensjonist.  Han er ikke skada eller noe sånt, han har bare gjort sitt og burde nå få fri fra de største klassene.  For han har gått alle de store klassene i sprang.  Fra junior-grand prix i 135cm til verdenscup-grand prix i 160cm!  Og han har flere seire i 160cm klasser!  Han er ikke den største karen med sine små centimeter over 1,60, så da å hoppe så store hindere og baner er en stor prestasjon!
Cliqouet kalles til vanlig for Wisky, han har nemlig aldri vært så god på å vrinske eller hyle, han hvisker mere.  Wisky er også kjent for å være en ekstremt snill hingst.  Det var 10er på gemytt og forsikringa om at han var supersnill som var tunga på vektskåla for mamma og pappa.  Skulle de ha hingst, så måtte han i hvertfall være enkel!  Og enklere kunne han ikke ha vært.  Han var helt rolig når vi møtte han i Skien i går kveld.  Jeg fikk lett bytta dekken på han og leid han ut og inn på hengeren.  Måtte passere en annen hest på stallgangen uten at han løfta på hodet en gang.  Han var nok litt lei av å kjøre i går, men gikk lett inn (om enn litt motvillig) på hengeren for det.  Turen hjem stod han bom stille.  Merka han ikke én gang bakpå der.  Flinkis!
Det var veldig mørk i går, så blei ikke så mange bra bilder.  Men måtte jo forevige dette allikevel!  En lang mule på hengeren blei det beste bildet torsdag kveld.  Når han blei sluppet ut fredagsmorra, så ville han absolutt ikke at jeg skulle kunne fange han, så bildene jeg tok da blei ganske langt i fra.  Men han kosa seg maks i sin nye store luftegård!  Virka nesten litt sjokka over all plassen han hadde fått!  Men han tok det hele med stor ro og sjekka ut all den gamle møkka, rulla seg og hylte (så godt han kunne) til damene på andre sida veien.  Såååå fin bare!!  Dekkenet han fikk på seg første dagen er Olivia sitt gamle, det mangla noen gjorder, så hang litt på halv tolv etter at hingstebassen hadde rulla seg non ganger.  Men i morra skal mamma og jeg gå igjennom det som finnes av dekken og nye skal bestilles til dem som trenger det :)  Nå bare gleder jeg meg til å bli frisk, så jeg kan ut og ri han!  Har kanskje en liten tanke om å starte non småklasser med karen i løpet av våren.  Det hadde vært gøy! 
Pappa er storfornøyd med Wisky da.  Første kvelden han leide han inn fra stallen alene, så stod han på stallgangen og dansa for seg selv når mamma og jeg kom inn.  Jeg er veldig glad for at hingsten viser seg å være så snill som jeg har overbevist mamma og pappa om at han er...
E.T. Cliqouet har ikke bare prestert bra på sprangbanen selv, han har også en prestasjonsavstamning uten like med både mor og far som internasjonale topphester i sprang.  Mor til Cliqouet har blant annet blitt ridd av den svenske topprytteren Rolf Göran Bengtsson.  Jeg har prøvd å finne bilder av begge foreldrene, men ikke lykkes enda.  Jeg skal fortsette googlejakten etter det!  Men en VELDIG kjent hingst i stamtavla til Cliqouet har jeg funnet masse bilder av; den franske superhingsten fra 70åra, Cor de la Bryere.  Denne hingsten er ansett som en av tidenes viktigste hingster innenfor sprangavelen og alle de norske hestene på OL-laget til Bejing hadde Cor de la Bryere i sine stamtavler.  Cortinaen vår har også denne fantastiske hingsten bak i sin stamtavle.    

3 kommentarer:

Anonym sa...

Blir spennende dette :-D Gleder meg som en unge til julaften å komme å hise på han, men ikke minst å komme å få en nuss av gopia mi <3 Blir helt GAL AV LENGSEL snart :-P Håper du blir frisk fortere enn fortest vennen :-) Ring på en dag da:-)
Klem fra Ida:-)

Annicken sa...

Ja!! Du MÅ komme på besøk snart! Ullisbullis lever det glade liv, uvitende om at jeg planlegger en fatcamp i jula for henne :)

Anette Horpestad sa...

Min lille Prinse :) Eller nå blir han vel Konge :) hehe Fantastiske lille wisky :D savne han :) men de e godt han får de fantaskisk der han e nå ;) best du sende julakort te meg ;) hehe men dette må nok vær spesial kort ;) bare deg å wisky :D hehe Gi han en stor kos fra meg da :) savne an <3