mandag 10. oktober 2011

Dag 1; check in KOHS

I går jobba jeg ca 6 timer i akkrediteringen på Kingsland Oslo Horse Show.  Det var kjempegøy!  Armert med uttallige bokser med brus, en uant mengde m&ms og mye humor, så blei det en kanonkveld.  Etter diverse hendelser, så har jeg bestemt meg for denne uka å kåre en "dagens" hver dag, i litt ulike kategorier.  Alt ettersom hvordan dagens oppleveser i spillerinngangen på Telenor Arena er.  Fra og med i dag, mandag, så skal jeg begynne å ta bilder selv.  Var bare litt kaotisk i går, så jeg glemte helt at jeg hadde med meg kamera i det hele tatt.
For søndag 9 oktober, ser listen slik ut:

Dagens kjendis: Edvard Gal!  En meget hyggelig og omgjengelig mann.  Var innom og fikk på bånd akkurat i det Katrine og jeg ankom.  Verdensrekordinnehaver og sannsynligvis verdens beste rytter.  Hadde beina på jorda, et godt smil og kjempesleik.  Gleder meg til å se han ri! 
Dagens mest imponerende: Bettina Eistel!  Uten armer har ridd seg opp i verdenseliten i pararidning og har nå kommet til Norge for å konkurrere i årets største parastevne her til lands.  Men det var ikke det som imponerte meg med denne dama.  Hun kom bort til disken, som et eneste stort smil, heiv høyrefoten opp på disken og venta på meg.  Jeg blei litt perpleks hvorpå dama legger ut om regnet.  Hu hadde nemlig stått ute og røyka og drikki kaffe når det plutselig hadde kommet en flodbølge med vann ned fra taket på teltet hu stod inntil.  Jeg så levende for meg hvordan dama hadde kaffekoppen i en fot og røyken i den andre, sittende på rompa og dermed få alt vannet i huet!  Og som hu lo av seg selv!  Herlig!!  Ryktene sier at i Kristiansand i fjor, så pella hu reker med føttene/tærne og...  En dame uten stjernenykker, med enormt pågangsmot og et kjempehumør!
Dagens check in hest:  De Noir!  Hva hadde KOHS vært uten hestene?  Derfor må jeg ha med dem og.  Eierne til denna stjernehesten var av en eller annen grunn ikke lagt inn, så det blei litt jobb med å fikse det.  Og har man litt hastverk, er en anelse starstruck og noe sliten, så er det ikke alltid lett å holde tunga rett i munnen.  Så Pia Sørensen, De Noirs eier, blei lagt inn i systemet som hest.  Med Red Rebel (en annen hest de hadde med) som eier.  Det utløste stor begeistring hos Pias mann!  Uansett, De Noir mener jeg er noe av det bedre som finnes av avelsmateriale på disse breddegrader innen dressur og det skal bli spennende å se ham live in action i dag!  (hyggelige eiere hadde han også, så om jeg skulle lagd en "dagens hesteeier", så ville nok de stått der jah..)

Dagens don'ts:  denne utmerkelsen deles for søndag kveld på tre.  To hespetrær og en viktigpetter.  Ingen av dem har gjort seg fortjent til noe bilde, men blir de gjengangere i disken, så får vi se om jeg får knipsa non bilder av dem.  Listen er som følger:
  1. Ulla Håkanson (red. anm: her stod det Mikaela Lindh, men det var FEIL): svensk dressurrytter som var misfornøyd med ALT.  Ikke minst med at hu måtte gå i søle.  At jeg, 2 minutter etter ankomst, ikke kunne svare henne på hvorfor hu ikke hadde strøm til lastebilen sin var visst helt uhørt.
  2. Siw Moberg.  Stående ved siden av verdens beste rytter; tidligere nevnte Edvard Gal, oppførte hu seg som om hele akkrediteringsdisken var til for å sørve henne.  Det var kjefting, forståsegpåing, ovenfraognedholdning og en uvilje til å gjøre seg til lags med andre.  Gjett om det gjorde seg ved siden av en elskverdig mr. Gal!
  3. Hasse Hoffmann.  Mr. Alle-vet-vel-hvem-jeg-er.  Systemet for akkreditering er lagt opp etter rytternernes navn.  Så kommer du og skal ha et bånd, så må vi vite hvilken rytter du tilhører.  Altså om du er groom, trener, hesteeier el til hvilken rytter.  Dette skjønte ikke herr Hoffmann.  Han bare svarte at han var H-O-F-F-M-A-N-N.  Når vi prøvde å forklare han systemet blei han sint og smalt til unge frk Kloster Aasen at han (jeg siterer) "ikke finner seg i å bli snakket slik til av en frekk ung tøs".  Og bablet i vei om at han ikke reiste mange mil for å finne seg i dritt.  Nå er det bare sånn at hu han kalte frekk liten tøs er datter til han som eier hele stevnet.  Om hu hadde villet, kunne hu fått en fribillett og kosa seg hele uka uten å gjøre noe som helst.  Så tenk på det, vi som jobber frivillig har ikke tatt på oss den jobben for å finne oss i hva som helst heller... 

Ingen kommentarer: