onsdag 12. oktober 2011

Miraklene i Santo Fiko

Jeg tror nesten at jeg aldri har vært på en flyplass uten å kjøpe bøker!  Denne boka fant jeg på Værnes i forige uke og nå er den lest ut.  Det er akkurat som om non bøker bare tigger om å bli lest om ber deg pent om å bli tatt med hjem fra bokhandelen.  Denna her var en sånn og jeg angrer ikke på at jeg brukte 69,- på den!
Miraklene i Santo Fico, orginaltittel The Miracles of Santo Fico og da er altså orginalspråket den er skrevet på, engelsk.  Den er gitt ut første gang i 2003 og skrevet av Dennis L. Smith.  En mann som visstnok er både en prisbelønnet dramatiker og professor i teatervitenskap.  Boka er på 368 sider og ikke en eneste gang ville jeg legge fra meg boka!

Leo og Topo gjør noe dumt.  Som de så mange ganger har gjort før.  Men denne gangen så går det utover byens gamle prest, fader Elio.  Hans niese, den vakre Marta, skjønner at det er disse to ungkarene som står bak og blir rasende.  Fader Elio begynner å faste og vil ikke slutte med dette inntil Gud gir ham et tegn på at han er tilgitt.  Den gamle mannen er alt for skrøpelig til å tåle en slik faste og Marta pålegger Leo og Topo å lage et mirakel som skal overbevise fader Elio om at han er tilgitt, slik at han begynner å spise igjen. 
Det er og blir en tragikomisk situasjonskomedie.  Hvordan klarer disse to tullebukkene å surre det til med det ene mirakelet etter det andre?  Samtidig er det lagt inn en hel del mellommenneskelig drama og persongalleriet er rikt, variert og godt skildra.  Historien er god og får frem både latter og tårer og jeg måtte ta meg i det non ganger når flausene var så pinlige at jeg nesten ikke ville lese videre.  En fornøyelig bok fra start til slutt!  

7. Lese femti nye romaner (17/50)  <-- når jeg 30 innen februar??  Hjelp!

Ingen kommentarer: