onsdag 5. oktober 2011

Liten shoppingraptus seint i går

Jeg leste en annmeldelse på dagbladet.no av en film som har premiere i Norge til fredag.  Den skal være basert på en bok som har liggi på New York Times bestselgerliste i over 100 uker!  The Help.  Den er debattert, omdiskutert og kanskje kontroversiell.  Det handler om en hvit kvinne som har skildret livet til svarte hushjelper i sørstatene på 50-tallet.  Dette med svartes rettigheter og historie er fortsatt et ømtålig tema i USA.  De er fortsatt ikke kommet seg helt over det og mange mener det er respektløst av en hvit kvinne å skrive noe om svarte kvinner.  Men selveste Oprah Winfrey har skrytt høylytt av både boka og filmen.  Jeg har begynt å interessere meg mer og mer for historie og synes bøker knytta til nær og voldsom historie er spennende!  Og omtalen boka og filmen har fått er overveldende, både positiv og negativ.  Derfor må jeg jo få gjort meg opp en mening om saken selv!  Jeg kan ikke skryte på meg å være noen ekspert på området "de svartes historie", men jeg kan da få gjøre meg opp en mening om det er en god bok eller ikke!? 
Tidligere i sommer så fant jeg en annen bok jeg gjerne ville ha også; Doris Lessings "Det synger i gresset".  Dette er en veldig kjent bok!  Den kom ut i England i 1950 og forteller historien om en hvit kvinne i Zimbabwe som innvolverer seg med en svart arbeider på gården.  Dette var meget kontrolversielt i 1950!  Doris Lessing bodde i Sør-Afrika, men måtte flytte til England for i det hele tatt å få gitt ut boken!  Hun leverer videre gjennom de neste 50 år et mangfoldig forfatterskap og blir tildelt Nobels Litteraturpris i 2007.  Men dette er altså hennes første bok.

Samtidig med at jeg bestilte The Help, så kom jeg over et veldig bra tilbud på 3-i-1 bok fra Jan Kjærstad!  En av Norges mest annerkjente forfattere om dagen!  Jeg har ikke lest noe som helst av Jan Kjærstad (tror jeg), så dette blir spennende.  Jeg innser at jeg må begynne å lese mye mer for å nå mine mål på 103-things-to-dolista.  Og hva passer vel ikke bedre da enn å kjøpe 3 bøker til prisen av mindre enn en?

Siste bok jeg bestilte i går har jeg skrevet om før her i bloggen; biografien om livet til Keith Richards.  Jeg bestilte den jo egentlig i vår, men grunnet litt laber studentøkonomi på det tidspunktet så ombestemte jeg meg og avbestilte den igjen.  Og det er jeg glad for i dag!  For nå fikk jeg den til 200,- mindre enn det den kosta i mars!  Gleder meg til å ta fatt på denna boka.  Den har fått strålende kritikker og hovedpersonen selv har jo levd et så vilt og sprøtt liv at det må være mye å fortelle fra det!
Så da blei det altså hele fem bøker bestilt i går.  Og gjett om jeg gleder meg til å få de i posten! :)

Boka jeg leser akkurat nå er en historisk dokumentar om den store krigsstrategens Hannibal Barkas sin kamp mot romerne.  Jeg er sikkert litt nerd som kan synes sånt er spennende, men det gjør jeg altså!  Boka omtaler jo de områdene i Sør-Europa som jeg liker aller best; Sicilia, Roma, Sardinia og østkysten på Spania.  Jeg sliter bare litt med å sette meg inn i de ulike stedsnavnene, for det var jo så mange flere stater den gang og byene hadde andre navn.  Heldigvis er det detaljerte kart i boka med både datidens og nåtidens stedsnavn.  Og jeg er i hvertfall ikke i tvil om at hvis det en gang kommer et føll som må ha navn på H (føll nr 8) så skal det hete Hannibal!  Jeg skal ut og reise til Trondheim i kveld, så da håper jeg å få lest litt i denna boka og kanskje blir det lagt ut en annmeldelse av den allerede i morra kveld.  Vi får se, sannsynligheten for at jeg sovner på flyet er jo og tilstedet...
Btw; jeg bestiller (stort sett) alle mine bøker på Bokkilden, de er kjappe, ryddige og ganske rimelige!

Ingen kommentarer: