torsdag 12. mai 2011

Ulovlig norsk

What's all the fuzz about??  Denna måtte jeg bare lese.  Så mye bråk om en forfatter og en bok er det lenge sida det har vært i Norge.  Og da må jeg jo vite hva alt bråket handler om, så jeg har noe å si, noe å mene om saken og min egen vurdering av dama!  Og for ei dame!

Ulovlig Norsk, skrevet av Maria Amelie og gitt ut på Pax Forlag i 2009.  Maria Amelie har levd i skjul i Norge i nesten 8 år, etter at hun og foreldrene ikke fikk invilget asyl.  Men Maria Amelie, får tatt norsk videregående mens søknaden deres er under behandling og søker NTNU mens de venter på anken.  Hun kommer inn, får studentbevis og flytter til Trondheim.  Når avslaget på asylsøknaden kommer, så er det som om de på NTNU helt har glemt henne og hun kan fortsette å studere som før.  Dermed får hun også fullført en mastergrad i sosialantropologi.

Dette er Maria Amelies dagboknotater og egne ord om flukt, å være liten jente på asylmottak, å prøve å leve uten fremtid og om det å skape egen identitet.  Hva er det som forteller hvem du er?  Jeg velger å ikke ta stilling til om det var rett eller galt av henne å være ulovlig i Norge, hun var ikke myndig når hennes foreldre tok henne med hit og hun vet ikke om noe annet.  Men dama imponerer.  Jeg som syntes jeg hadde det litt hardt i Trondheim i en 2 toårsperiode og var noe deprimert.  Hvorfor var jeg det?  Samtidig bodde Maria Amelie der og gikk på samme skolen som meg og hu hadde MYE større problemer å bry seg med!  Ikke fikk hu lån/stipend, ikke kunne hu ta fly ned til foreldrene sine på østlandet uten id, ikke fikk hu bankkort og hu måtte vaske hus for pengene hu trengte for å leve.  Jeg lar meg imponere.  Og gir meg selv en smekk på fingra.  Det er alltid noen som har det verre, men som klarer seg bedre enn meg!  Så ingen gunn til å legge seg ned.  Det fører ingen ting godt med seg!  Jeg velger å se på denne boka som en inspirasjon å ta med seg.  Hu fikk det til til slutt.  Hu fikk arbeids og oppholdstillatelse også, og hu betaler nå skatt.  Da skal jaggu jeg også klare å komme meg gjennom en master og få jobb etterpå også!

7. Lese femti nye romaner (14/50)  <-- 3 bøker på 21 dager!  Nå er jeg i siget!

Ingen kommentarer: