torsdag 26. mai 2011

Verning av Trillemarka, en skoleoppgave...


Jeg har kanskje sagt at jeg har sommerferie... Det er jo ikke helt sant. Jeg er ferdig med alle eksamner for i vår. Jeg har igjen en oppgave å skrive og et birøkterkurs. Oppgava har innleveringfrist 20 juni, så det er på tide å begynne. Faget heter "Miljøpolitikk og forvaltning" og oppgaven er helt åpen! Jeg skal bare diskutere noe innenfor miljøpolitikk og forvaltning over 25 sider... Hva velger man da? Hvor starter man? Jeg har valgt å starte lokalt. Et av Norges siste store, verna områder finnes jo her i Numedalen! Trillemarka og Rollagsfjell er Norges største skogreservat på 148 kvadratkilometer og blei offisielt verna 5. desember 2008.


Verningen av Trillemarka var veldig konfliktfyllt og prega av mange sterkt  engansjerte personer.  Så å skulle fortelle hele denne historien, kan bli litt vel mye for de 25 sidene jeg har å forholde meg til.  Men det jeg da er interessert i og har bestemt meg for å skrive om, er hva kommunetrioen Sigdal, Uvdal og Rollag og Veggli har gjort i etterkant for å hjelpe grunneiere og direkte berørte parter til "et liv etter verningen".  Hva gjøres for nyskapning, verdiskapning, inntektsgrunnlag og så videre for de grunneierne som ikke lenger kan ta ut tømmer eller selge tomter og hytter på det verna området? 

Så nå blir det noen dager med Trillemarkafokus, før det bærer i vei med birøkt på mandag!  Da skal jeg i hvertfall ha med kamera!


Kart over hele området;




12 august 2009, kom miljø- og utviklingsminister Erik Solheim til Trillemarka for å erklære den for offisielt åpna, eventuelt verna...

Ingen kommentarer: