torsdag 19. mai 2011

Studenter foren dere!


Norges kopieringsansvarlige i Kopinor har nå kommet med en "genial" ny ide.  I forbindelse med at mer og mer pensumtekst blir digitalisert, vil de at hvert utdanningssted skal betale en viss sum til Kopinor per student per fag.  Og kun oppmeldte studenter vil få tilgang til pensumbøkene i det faget.  Dette vil føre til store merutgifter for skolene som ikke vil ha noe annet valg enn å overføre kostnadene på studentene.  Men hva med de fagene hvor man føler at man ikke trenger pensumbøkene?  Skal man måtte betale for disse også?  Hva med muligheten til å kjøpe brukt, eller å kunne selge om man fant ut at man ikke ville ha det faget likevel?  Eller sjansen til å kjøpe bøker for å kunne "snuse" litt på faget og se om man vil ta det en gang i fremtiden?  Kopinor og alle pensumforfattere tjener grovt på studenter allerede.  Store deler av studentbudsjetter Norge rundt går allerede nå til pensumlitteratur og bibliotek på studiestedene bruker haugevis av kroner på litteratur. 
Fra før av så er jeg ganske provosert av enkelte faglæreres evne til å oppgi sine egne bøker som eneste mulig pensum og da velger jeg gjerne bort det jeg kan velge bort!  Nå vil jeg ikke bli pressa til å MÅTTE kjøpe dem omtrent samtidig med at semesteravgiften blir betalt!  Jeg er allerede med på å sørge for at dårlige foreleserene har en jobb å gå til, gjennom at jeg faktisk tar faget dems (ofte fordi jeg må), nå vil jeg ikke måtte sponse dem enda mer ved å MÅTTE kjøpe pensumbøkene dems enten jeg vil eller ikke!  Dessuten tror jeg at papirbøker vil leve i beste velgående i mange å til. 
Hva er vel bedre enn å kunne sitte i sofaen, med boka i fanget, en tusj og en penn i hendene, tekoppen på bordet og kunne kladde, rive ut sider, klistre inn huskelapper og tegne der det behøves?  Kan hende jeg er en teknomotstander, men jeg er overbevist om at det aldri vil bli det samme med et lesebrett...

Les nei til pensummonopol for mer detaljert beskrivelse av forslaget!  Og vær redo til å vise motstand om dette skulle bli en realitet!

1 kommentar:

Ida sa...

I'm with you! Pensum på nett er håpløst, er så mye bedre å kunne streke under, notere i margen, ta med på bussen osv! Jeg er klar til å "vise motstand"! :-)